همیشه حس می کردم که معیارهایی برای سنجش آدم هایی که کارشون رو با دقت بیشتر، تعهد بیشتر و یا با غیرت بیشتر انجام می دن وجود داره. پادکست حرفه ای گری متمم رو که گوش دادم، متوجه شدم که خیلی های تو دنیا دغدغه شون مثل منه، براش کتاب نوشتن، تحقیق کردن. چیزی هایی که در ادامه می گم منشائش تجربه شخصی و برداشت خودم از ۳ بار گوش دادن و نکته برداری از پادکست حرفه ای گری استاد شعبانعلی.

۵ معیار اصلی حرفه ای گری

۱- دانش حرفه ای

۲- مهارت حرفه ای

۳- تعهد حرفه ای

۴- اخلاق حرفه ای

۵- استقلال حرفه ای

در ادامه به توضیح در مورد هر کدوم از معیار های بالا و مثالشون تو شغل سئو می پردازیم.

دانش حرفه ای

همونطور که از اسمش پیداست، دانش یعنی دونستن صرف. که یعنی چیزهایی که فقط می دونیم. اینکه بدونیم ۴ تا سایت برتر تخصصی سئو در ایران و جهان چیا هستن، ۴ نفر برتر سئو در ایران و جهان کیا هستن جزوء دانش حرفه ای سئو محسوب می شه چون با این دانسته هاست که می تونیم تو شغلمون حرفه ای تر بشیم.

در امریکا اصلا سئو شغل؟ تو امرریکا چطور سئو می کنن، اصلا درآمد متوسط سالانه یک سئو کار در ایران و جهان چقدره. وقتی ما این اطلاعات رو داشته باشیم می تونیم جغرافیای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شغل خودمون رو بدونیم. اینکه بدونیم چه وبینار و آموزش هایی در حال برگزاری، اینکه بدونیم مدیر سئو دیجی کالا و علی بالا کیا هستن، همه به ما کمک می کنه.

یه مدلی وجود داره به نام مدل تی یعنی ما در کلی از دسته بندی ها اطلاعات یک سطح از اطلاعات داریم ولی تو یک دسته به صورت تخصصی اطلاعات بیشتری داریم. به طور مثال: لینک سازی داخلی، تکنیکال، سئو خارجی در یک سطح می دونیم ولی به طور تخصصی در مورد سوشال سیگنال اطلاعات داریم و این همون خط عمودی مدل تی محسوب می شه. یععنی اگر تو جامع متخصصین سئو حرف از سوشال سیگنال بیاد، همه یاد اسم ما بیوفتن و بگن این فرد از همه تو سوشال سیگنال قوی تره و این مدل تی می تونه به گسترش شبکه ارتباطی ما هم کمک کنه.

دانش آلترناتیو

نوعی از دانش حرفه ای، دانش آلترناتیوها هست. یعنی روش ها و نرم افزارهایی که دیگرانی که از نرم افزار و روش های من استفاده نمی کنن، چیا هستن. مثلا: من از پیلار کلاستر برای تولید محتوا استفاده می کنن، دیگرانی که از این روش ستفاده نمی کنن چطور برای کلمات سختشون محتوا اعتبار دهنده تولید می کنن.

اگر بخوتم دانش حرفه ای تو سئو جمع بندی کنم باید بگم مجموعه دانسته هایی که به ما آگاهی دائم می ده که کجاییم، داریم به کجا می ریم، آینده شغلیمون، درآمدیمون به کجا ختم می شه.

یک پیشنهادی که به خاطر همونه که من دارم این مطلب رو می نویسم اینه که استاد شعبانعلی گفت: اگر می خوای جزوء ۱۰ درصد برتر نفرات شغلت باشی، یکی از قدرتمندترین راه ها، ایجاد بلاگ شخصی. در مورد چیزهایی بنویسی که قبلا در موردشون صحبت نشده. هربار که می خوای بنویسی چالش داری که چی بنویسی، چه چیز جدیدی یاد بگیری که بنویسی و چیزی که می نویسی با دقت باشه و درست و این بهت کمک می که که دائم در حال یادگیری و توسعه داشن و مهارت هات باشی.

این مطلب به مرور تکمیل می شه……