از مقالات سایت های دیگر می خوانم و بازنویسی می کنم تا با اینکار بهتر یادبگیرم.

توجه:

هیچ کدام از نوشته ها برای آموزش دادن به کسی نیست

 

یکی از پایه ای ترین مواردی که یک متخصص سئو در ابتدای ورود خود به این حوزه، با آن آشنا می شود; شناخت الگوریتم های گوگل است. الگوریتم هایی که این موتور جست و جوگر را به یک ربات فوق هوشمند تبدیل کرده است. در ادامه به نام بردن از مهمترین الگوریتم های گوگل و توضیح مختصری در مورد آن ها می پردازیم.

الگوریتم پاندا

خب تا قبل از سال ۲۰۱۱ گوگل از هیچ گونه الگوریتم هوشمندی برای رتبه بندی نتایج استفاده نمی کرد. اتفاقی که موجب شد گوگل دست به کار شود و به سمت ساخت الگوریتم ها برود این بود که وبمستران و متخصصین سئو با تکنیک های اسمپ کردن محتوا به صدر نتایج می آمدند. از نمونه این تکنیک ها می توان به تکرار بیش از حد کلمات کلیدی اشاره کرد. نارضایتی کاربران از این وضعیت گوگل را به ساخت الگوریتم پاندا وا داشت. این الگوریتم با سنجش کیفیت محتوا، بررسی کپی بودن آن و پیدا کردن مرجع اصلی آن نتایج جست و جو را تغییر داد. خیلی از سایت ها بعد از تولد پاندا نتایج خود را از دست دادند. از آن زمان به بعد شما تقریبا نتایج با محتوای کپی را کمتر می بینید.

الگوریتم پنگوئن

بعد از تغییراتی که پاندا به وجود آورد، وبمسترها به سراغ لینک سازی هدفمند رفتند. خرید و فروش لینک، تبادل لینک، معیار قرار دادن پیج رنک گوگل، مزرعه لینک و پی بی ان از جمله مواردی بود که از آن ها استفاده می کردند. گوگل باز هم با افت رضایت کاربر مواجه شد; چرا که سایت های با کیفیت محتوا پائین فقط به دلیل لینک سازی خارجی به رتبه های بالا آمده بودند. پنگوئن نام الگوریتم جدید گوگل شد که در سال ۲۰۱۲ با هدف مقابله با لینک سازی های خارجی بی کیفیت متولد شد.

الگوریتم مرغ مگس خوار

گوگل با هدفمند نبودن سرچ کلمات و یا نتایج مواجه بود. به طور مثال زمانیکه کاربری کلمه شیر را سرچ می کرد، گوگل نمی توانست درک کند که او دنبال شیر خوراکی می گردد یا شیر حیوان. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل با هدف بهبود این وضعیت در یال ۲۰۱۳ تولید شد. گوگل توسط این الگوریتم توانستن معنای کلمات را بهتر در کند و در موردهایی مشابه با کلمه شیر، نتایج مختلفی به کاربر نمایش دهد تا همه نوع نیت را پاسخ دهد.

الگوریتم کبوتر

باز هم اتفاقی که گوگل با آن مواجه بود، این بود که سایت ها به واسطه لینک سازی خارجی و کیفیت محتوا به صدر نتایج می آمدند. ولی در سرچ های عباراتی مثل کارواش و بهترین رستوران که کاربر به دنبال نزدیکترین کارواش و بهترین رستوران در اطراف خود مثلا در سعادت آباد ایران می گشت، نتایج  مربوط به کسب و کارها آمریکا به او نمایش داده می شد. راهکار گوگل توسعه گوگل مپ و به همراه آن وارد شدن اطلاعات کسب و کارهای بیشتری در آن و تولید الگوریتم جدید خود با نام کبوتر بود. الگوریتم کبوتر در کلماتی که جنس مکانی داشتند، فاصله کاربر با کسب و کار را با امتیاز بیشتری نسبت به سایر فاکتور ها در نظر می گرفت.

الگوریتم رنک برین

به نظر شخص خودم، در سال ۲۰۱۵ مهم ترین الگوریتم گوگل متولد شد، رنک برین. گوگل تا قبل از این الگوریتم براساس الگوریتم های قبلی نتایج را رتبه بندی می کرد ولی هنوز سراغ مهم ترین معیار رتبه بندی یعنی تجربه کاربری نرفته بود. رنک برین میزان کلیک، زمان ماندگاری و در کل نوع تعامل کاربر با لینکی که در نتایج قرار دارد را بررسی و با قدرت الویت قرار دادن خود بر دیگر الگوریتم ها، نتایج را تغییر می داد. مثلا اگر کاربرها به جای کلیک بر روی لینک یک روی لینک دو، به کررات کلیک می کردند، رنک برین جای این دو لینک را عوض می کرد. 

الگوریتم گوگل دنس

مشکلی که وجود داشت این بود که صفحات تازه ایجاد شده، شانس کمی برای حضور در نتایج اول را داشتند. در نتیجه مورد تحلیل رنک برین هم قرار نمی گرفتند.سال ۲۰۱۶ گوگل با ساخت الگوریتم دنس خود، مشکل را حل کرد. این الگوریتم برای یک بازه زملنی کوتاه مثل ۲ ساعت صفحاتی را که امتیازات لازم برای تست را دارند به نتایج اول میاورد. بعد از تحلیل رفتار کاربر در آن رتبه، تصمیم می گیرد که جایگاه واقعی آن صفحه کجا هست. مثلا صفحه در رتبه ۵ صفحه ۵ قرار دارد. گوگل دنس آن را به مدت ۲ ساعت رتبه ۳ صفحه اول نمایش می دهد و بعد از تست تصمیم می گیرد که آن را در رتبه ۷ صفحه اول ثابت کند. نکته مهم این است که ممکن است بعد تست صفحه به جایگاه قبلی بر گردد یا هر جایگاهی غیر از جایگاه تست شده بگیرد.

الگوریتم فرش نس

بعضی از موضوعات ذاتا نیاز به آپدیت ندارند مثل: تاریخچه انقلاب اسلامی یا بیوگرافی هیتلر ولی بعضی از موضوعات برعکس هر لحظه ممکن است آپدیت شوند مثل: قیمت دلار، باکس آفیس امروز سینما، اینجا بود که گوگل به فکر متولد کردن الگوریتم جدید خود فرش نس افتاد. سال ۲۰۱۷ فرش نس متولد شد. این الگوریتم به تازگی محتوا توجه می کند و محتواهای مختلف را باهم مقایسه می کند. آیا این محتوایی که خوب بوده است و گوگل آن را در رتبه دو قرار داده است هنوز برای کاربر مفید است و محتوای تازه تری وجود ندارد که مفیدتر از آن باشد تا جایگزین آن کند. از جمله راهکارهای بهینه سازی برای این الگوریتم می توان به بالا بردن طبیعی تعداد کامنت، لینک های خارجی سفید، آپدیت محتوا اشاره کرد. فرش نس در سال ۲۰۱۷ متولد شد.

موبایل فرست ایندکس

آمارهای گوگل نشان می داد که کاربران موبای روز به روز در حال افزایش هستند ولی نتایج براساس نسخه دسکتاپ رتبه بندی می شوند. ایجا بود که گوگل فرست ایندکس متولد شد. بعد از آمدن این الگوریتم، متغییر های نسخه موبایل ، مانند ریسپانسیو بودن و تجربه کاربری در موبایل، در الویت قرار گرفت.

الگوریتم برت

این الگوریتم تلفیقی از ۲ الگوریتم قبلی، یعنی مرغ مگس خوار و رنک برین است. در واقع کیفیت عملکرد آن ها را افزایش داده است. مرغ مگس خوار ارتباط معنایی بین عبارات و نیت سرچ از کلمات را درک می کرد ولی برت پا را فراتر گذاشته و حتی علائم نگارشی و حرف اضافه را هم درک می کند. مثلا؛ قبل از برت گوگل کلمه” بلیط هواپیما از مشهد به تهران” را با “بلیط هواپیما از تهران تا مشهد” یکی می دانست ولی امروز کاملا درک می کند که مبدا و مقصدها متفاوت هستند.